מונולוג, מונולוגים, אודישן, אודישנים, בית ספר למשחק, בית צבי, ניסן נתיב, יורם לוינשטיין, סמינר הקיבוצים, מורה למשחק, ציפורלה, הכנה לאודישן, קולנוע, תאטרון, במה, הצגה, אימפרו, ניצבים, חוג משחק, סטודיו למשחק, אומנויות הבמה, שחקן, שחקנית, שחקנים, דמות, בעל פה

להתמודד עם פחד קהל

פחד קהל, פחד במה או כל שם אחר יכולים להוות מכשול לא קטן בדרככם כשחקנים וכאנשים שעומדים מול קהל.



אם אתם חווים פחד קהל, אתם לא לבד. דסטין הופמן, ג'ודי דנץ' ושחקנים רבים נוספים מודים שגם אחרי עשרות שנות קריירה רצופות הצלחות הם עדיין צריכים להתמודד עם הפחד כל יום מחדש. כל שחקן נתקל בפחד קהל בצורה כזאת או אחרת. לא כל שחקן לומד להתמודד נכון עם הפחד הזה. 

אם אתם נבוכים וחושבים שאתם היחידים בעולם שמרגישים ככה, זכרו את הכלל הבא: ככל שזה יותר אישי, זה יותר אוניברסלי.

רגש הפחד, שהוא הדבר הכי אישי של כל אחד, הוא באותה מידה גם משותף לכולם- גם לשחקנים הגדולים ביותר.


חלק מהתהליך של התמודדות עם פחד קהל הוא לדעת מהו פחד וכיצד הוא פועל.



איך הפחד עובד:


תאמינו או לא, פחד זה דבר בריא.

זהו תהליך של שחרור כימי (בעיקר של אדרנלין) אל מחזור הדם שלכם. פחד יכול להעניק לכם מהירות גבוהה יותר וכוח חזק יותר. פחד יכול לשפר את השמיעה שלכם, הראייה, חוש הריח, אפילו מהירות המחשבה.

פחד הוא רפלקס. וכמו כל הרפלקסים, הוא מופיע ללא שליטה או החלטה. הרפלקס הזה נקרא תגובת ה"הילחם או ברח" (fight or flight). לכל בעלי החיים יש רפלקס כזה, וגם לבני האדם. זה טבוע בדנ"א שלנו. זהו רפלקס שעזר לנו לברוח מאריות, נמרים ודובים ולהתפתח.
במילים אחרות, פחד שומר אותנו חיים.


סימפטומים אפשריים של פחד קהל:


כיווץ שרירי הגוף- הראש מושך למטה, הכתפיים מושכות למעלה ועמוד השדרה מכופף פנימה. הדבר נועד להגן על האיברים הפנימיים מפגיעה.
אם תנסו לשנות את תנוחת הגוף הרפלקסיבית- למשל להזדקף- הסרעפת ומיתרי הקול שלכם יתכווצו, מה שיגרום לנשימה שלכם להיות שטחית יותר ולקול שלכם לצאת דק יותר. זה גם יחליש את זרימת הדם למוח ועלול לגרום לכאבי ראש.


נשימות מהירות וקצרות- מכיוון שהגוף זקוק ליותר חמצן כדי להפעיל את כל השרירים, הנשימות נהיות קצרות יותר ומהירות יותר באופן מלאכותי.


לחץ דם וקצב פעימות לב עולה- החמצן, האדרנלין והגלוקוז צריכים להתפזר בצורה שווה בין כל שרירי הגוף, ובמהירות. המאמץ הזה גם מייצר זיעה, שהיא הדרך של הגוף לקרר את עצמו.


מערכת העיכול משתתקת- עיכול אינו נמצא בראש סדר העדיפויות במצב רפלקסיבי של "הילחם או ברח". יש עיכוב ביצירת חומצות קיבה ותהליכי עיכול. הדבר גורם לתחושת פרפרים בבטן וליובש בפה.


תדר גלי המוח עולה- בגלל שהכל עובד מהר יותר, אתם גם חושבים מהר יותר, ותחושת הזמן משתבשת- מה שגורם לדקה להיראות כמו שנה.

הסימפטומים של רפלקס "הילחם או ברח" הם דומים. במקום לנסות להיפטר מהם, נסו למנוע אותם מראש.

איך עושים זאת? 


1. חימום. נשימות וחימום קולי הם דרך מצוינת לתיעול העצבים והחרדות למקום מועיל. רצוי לערוך חימום פיזי וקולי של לפחות 35 דקות לפני אודישן, צילומים או הופעה.
2. התאימו את התזונה שלכם. הימנעו ממזון שדורש זמן עיכול ארוך. אם תיקלעו למצב של "הילחם או ברח", האוכל הזה ישב לכם בבטן ויגרום לתחושת אי נוחות וכיווץ. במקום זאת, נסו לאכול פחמימות מספר שעות לפני הופעה. הן מתעכלות בקלות ומשחררות סרוטונין בגוף שלכם (הורמון "הרגשה טובה"). התרחקו מקפאין, אלכוהול וניקוטין. כל השלושה יגבירו סימפטומים של מתח וחרדה. ויטמינים, במיוחד ויטמין בי וסי, קלציום ומגנזיום, נחשבים כמרגיעים טבעיים.

3. שינה. נסו לישון לפחות שש עד שמונה שעות בלילה שלפני, ובכל לילה במידת האפשר.
4. אימון גופני. שימרו על כושר. תרגלו יוגה. לכו לפילאטיס. פעילות גופנית משחררת אנדרופינים ומרגיעה את קבוצות השרירים הגדולים. גם אם אתם לא מתאמנים על בסיס קבוע, ריצה קלה או שחיה לפני האודישן או ההופעה יכולה לעזור. הימנעו ממאמץ יתר, המטרה היא חימום ולא מיצוי שיא היכולת.
5. הגיעו מוכנים. בשבילי זאת הדרך הטובה ביותר להתמודד עם פחד קהל. היו מוכנים ככל האפשר. אם תדעו מה אתם עומדים לעשות, תהיו רגועים, ומרוכזים, ותוכלו להתמודד טוב יותר עם הסימפטומים של הפחד ועם הפחד עצמו.


אם תתמודדו עם פחד קהל נכון, תוכלו לשפר את ההופעה שלכם וליהנות יותר. 



<<<לתפריט שחקנים מתחילים

לתפריט שחקנים מקצועיים>>>



לדף הבית>>>

© 2016כל הזכויות שמורות לרותם קינן