מונולוג, מונולוגים, אודישן, אודישנים, בית ספר למשחק, בית צבי, ניסן נתיב, יורם לוינשטיין, סמינר הקיבוצים, מורה למשחק, הכנה לאודישן, קולנוע, תאטרון, במה, הצגה, אימפרו, ניצבים, חוג משחק, סטודיו למשחק, אומנויות הבמה, שחקן, שחקנית, שחקנים, דמות, בעל פה, פחד קהל

איך עושים אודישן טוב

אודישן הוא אחד החלקים הכי חשובים והכי קשים במקצוע.

 

היכולת לעשות אודישן טוב היא מיומנות נוספת והכרחית בהכשרת המשחק.

המיומנות הזאת דורשת תרגול, משמעת ודרך עבודה.

 

הרבה מאוד שחקנים לא מצליחים להביא את עצמם לידי ביטוי באודישן

ולא יודעים איך להתכונן נכון. אודישן נתפס כחוויה מלחיצה שצריך לעבור כדי לקבל עבודה אמיתית.

 

כדי לשנות את הגישה , אנחנו צריכים לסגל לעצמנו עקרונות עבודה שיעזרו לנו בתהליך ההכנה.



לימדו להגדיר מה נמצא בשליטתכם ומה מחוץ לשליטתכם, ותשכחו ממה שמחוץ בשליטתכם

 

המטרה שלכם היא לנתב את האנרגיה שאתם מוציאים על דברים שלא בשליטתכם לטובת הדברים שכן בשליטתכם.

ערכו רשימה ובה יש שני טורים.
בראש הטור הראשון רישמו "בשליטתי", ובראש הטור השני- "לא בשליטתי".

 

כתבו כל מה שעולה על דעתכם בנוגע למושג "אודישן" בשני הטורים הללו.
(בשליטתי: "ללמוד בעל פה"; לא בשליטתי: "זה תפקיד שבטוח ילהקו אליו סלב", וכדומה)

הביטו בטור "בשליטתכם". הקיפו בעיגול את כל הדברים שאתם בדרך כלל עושים לקראת או תוך כדי אודישן.
כעת הביטו בטור של הדברים שלא בשליטתכם, והקיפו בעיגול את כל הדברים שבדרך כלל מדאיגים אתכם או דורשים מכם אנרגיה מיותרת.
את האנרגיה המיותרת הזאת אתם יכולים להפוך ליעילה, על ידי הכוונתה לדברים שכן בשליטתכם.

 

ביצוע התרגיל הזה ונקיטת פעולות תיקון על פי התוצאות שהתרגיל משקף, יעזור להפוך את חווית האודישן שלכם לחוויה חיובית.



מצאו שיטת עבודה שנוחה לכם

 

שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
האם יש לכם דרך מובנית לפרש תסריט, מחזה או כל טקסט דרמטי?
האם היכולות הקוליות שלכם בכושר?

האם הגוף שלכם מאומן ומוכן לעבודה?
האם ידועים לכם סוג התפקידים שבהם אם מעוניינים?
האם יש לכם מושג איך אנשים אחרים- מלהקים ומלהקות לדוגמא- רואים אתכם?
האם יש לכם רשימה של מחזות, סרטים, בימאים ואנסמבלים שאתם אוהבים? האם אתם מרחיבים את הרשימה הזאת?
האם אתם מתאמנים על יכולות המשחק שלכם באופן קבוע?
האם אתם עושים אודישנים באופן קבוע?

ככל שהמיומנות שלכם תגדל, כך תהנו יותר לשכלל ולפתח אותה. האודישנים יהפכו להיות הזדמנות לפגוש אתכם במקום יצירתי ומאומן.

 

הגיעו מוכנים


נשמע מובן מאליו?
ככל שתגיעו מוכנים יותר, התוצאות שלכם ישתפרו בהתאם.



נתחו את הטקסט שלכם היטב,

איספו רמזים על הדמות ועל מצבה הרגשי,

אבחנו רצון ומעצור ברורים שמרכיבים קונפליקט מעניין,

זהו את השיא בסצנה ותכננו את ההגעה אליו,

לימדו בעל פה בצורה אבסולוטית,

הכינו לבוחנים את ההצעה שלכם לדמות,

והיו מוכנים וגמישים לשינויים.



אומרים שמזל מתרחש כשהכנה מוקדמת פוגשת הזדמנות. חפשו הזדמנויות, ועיסקו בהכנות מוקדמות.



נסו, נסו שוב, נסו שוב ושוב.

 

היו מודעים למה שאתם משדרים

בדקו את עצכמם:
האם אתם נכנסים לחדר בהיסוס ובביישנות או בנינוחות?
האם אתם מתייחסים לבוחנים כקולגות מוערכות או ככיתת יורים?
האם אתם מחייכים או מעווים את הפנים?
האם אתם בטוחים בקטע שהכנתם, או שאתם עדיין מחפשים מה לעשות עם הידיים? 
האם בסוף האודישן אתם מודים לבוחנים בחן או שאתם בורחים החוצה בהקלה?

 

אם תגרמו לזמן האודישן להיות חיובי ונעים- אתם בדרך הנכונה.
זהו האודישן שלכם- אתם צריכים להרגיש בנוח.



האם אני מעוניין באודישן הזה?



תשאלו את עצמכם האם אתם בכלל רוצים את האודישן הזה.

אם אתם לא באמת רוצים אולי לא באמת שווה ללכת.

אם החלטתם כן ללכת- לכו על זה עד הסוף.

תבואו עם המאה אחוז שלכם, גם אם זה לתפקיד של ברווז.

לא כדאי לבוא לאודישן אם אתם מזלזלים בו.



אל תחפשו את "האודישן שישנה את חייכם"

 

יום אחד יגיע האודישן שישנה את הכל... אז זהו, שלא.

נכון שיש אודישנים שיגרמו לקפיצה משמעותית בקריירה שלכם, יפתחו בפניכם אפיקים חדשים ויגרמו לחלק מחלומותיכם להתגשם, אבל הדרך ארוכה יותר מתחנה כזאת או אחרת.
תנו לבוחנים תחושה של "קחו אותי כל עוד אתם יכולים", במקום "בבקשה תנו לי את התפקיד- זה הדבר הכי חשוב לי בעולם!".

 

התייחסו לכל אודישן בצורה עניינית, לא רומנטית. עשו את תהליך העבודה המלא, דאגו לדברים שבשליטתכם ואל תחשבו ש"יום אחד זה יקרה..". זה קורה. כאן ועכשיו.



אל תקחו אישית את העובדה שהתקבלתם או לא

אתם אף פעם לא יכולים לדעת מה הבוחנים מחפשים- אולי המראה שלכם לא מתאים, הדיבור שלכם, ואולי הבחירות המשחקיות שהבאתם.

לא תמיד גם הבוחנים יודעים מה הם מחפשים. הם מחכים שהדלת תיפתח והדמות שלהם פשוט תיכנס פנימה .

לפעמים זה קורה, לפעמים לא.

אתם - בכל מצב- לא לוקחים אישית, אלא ממשיכים קדימה בצורה מקצוענית ונעימה- גם אם התקבלתם וגם אם לא. אל תהיו קשים עם עצמכם.



אל תאיצו את הקצב הטבעי של הדברים

 

אודישן ראשון הוא כמו דייט ראשון.
אנחנו רוצים להראות לבוחנים איך התפקיד הזה יכול להתאים לנו- טעימה ממה שנביא אם נקבל את התפקיד.
הבעיה היא שיותר מדי שחקנים מגיעים לפגישה הראשונה עם טבעת נישואים.
במקום לנסות ולהביא "הופעה מושלמת", התרכזו במחשבה שהאודישן הראשון הוא דוגמא לרגישות שאתם יכולים להביא לדמות, ולדרך החיובית שבה אתם יכולים לבצע שינויים והתאמות לפי הארות הבוחנים.
במידה ויש לכם הזמנה לאודישן נוסף- call back -הוסיפו להעמיק באפשרויות של הדמות על פי האודישן הקודם ועל פי העניין שאתם מוצאים בה, כך שבכל אודישן תגיעו עם רמת פירוט מקיפה ועמוקה יותר.


אל תוותרו על הפרטים הקטנים

 

בדקו את עצמכם-
האם אתם מרוכזים יותר בבוקר או בערב?
האם תהיו במיטבכם באודישן שנקבע ל15:00 בצהריים?
אילו צבעים הכי מחמיאים לכם?
האם יש לכם בגדים ונעליים בהם אתם מרגישים טוב?
האם יש לכם מאכלים מסויימים שלא כדאי לאכול לפני אודישן?
כמה עליכם לשתות כדי להיות מוכנים אבל לא לרוץ לשירותים רגע לפני שאתם נכנסים?



ספורטאים שומרים על משטר תזונה כדי שגופם יפרק את המזון בצורה הנכונה ביותר לפי פעילותם הפיזית. זמרי אופרה נמנעים מלדבר מספר שעות ואף ימים לפני הופעה כדי להיות מוכנים לתו הראשון.
לימדו לזהות ולהשתמש בפרטים שאולי נראים קטנים, אבל יגרמו לכם להיות במיטבכם ברגע הנכון.

הגיעו מוכנים, מרוכזים ועם חדוות משחק.

 

דברו עם עצמכם בצורה מועילה



ישנן שלוש דרכים אפשריות לדבר עם עצמכם אחרי אודישן: דרך חיובית, דרך ניטרלית ודרך שלילית.
הדרך הניטרלית היא המומלצת ביותר.
אם סיימתם את האודישן בתחושה נוראית, זה לא יהיה קל למצוא דרך מחשבה חיובית, אבל אתם בהחלט יכולים לנסות להעריך את החוויה בדרך כמה שיותר ניטרלית, ובכך להשיג מידע חשוב ומועיל לפעם הבאה.
נתחו או רישמו מה שקרה באודישן בצורה האובייקטיבית ביותר שאתם יכולים.

 

• מה עבד?
• מה היה יכול לעבוד טוב יותר?

• במה תרצו להתרכז בפעם הבאה?

 

צרו לעצמכם מטרות ברורות לקראת האודישן הבא. ברגע שתהפכו את תהליך הבדיקה הזה להרגל, יהיה לכם הרבה יותר קל לשלוט בגישה החיובית כלפי האודישן.



השתדלו ללמוד מכל אודישן, לא משנה אם עברתם אותו או לא.



לימדו לזהות הצלחה

 

 "הצלחה היא היכולת לעבור מכישלון לכישלון באותה התלהבות"

(וינסטון צ'רצ'יל)



כשתגידו לעצמכם "היה לי אודישן מעולה. הייתי מוכן לגמרי, דאגתי לכל הפרטים, הייתי רגוע כשנכנסתי, נהניתי לעשות את הבחינה, אמרתי תודה ויצאתי בראש מורם. נהניתי, בלי קשר לאם אני אקבל את התפקיד או לא", זאת הצלחה.

 

<<<לתפריט שחקנים מקצועיים



לדף הבית>>>

© 2016כל הזכויות שמורות לרותם קינן