שלב 2- ניתוח דרמטי

הניתוח הדרמטי של הסצנה, שנקרא גם "עבודת שולחן", הוא תהליך שהרבה שחקנים נוטים לדלג עליו.

הם קופצים מיד ללמוד בעל פה וסומכים על האינסטינקטים והכישרון שלהם. לפעמים זה אפילו עובד.


בעיניי, תהליך מסוג כזה מקבע הרגלי עבודה לא נכונים ולא מעניינים.
במקום זה, אם תקדישו לכל סצנה 20-45 דקות של ניתוח דרמטי,

תוכלו להגיע לבחירות משחקיות מעניינות ועמוקות הרבה יותר,

וכך לשפר את האודישן שלכם משמעותית.

​בדרך כלל אנחנו מקבלים סצנה לאודישן ללא שום פרט מידע נוסף על התסריט, הדמות או הסיטואציה.

אנחנו עוסקים בניחושים רגשיים ומושכלים כדי לחבר את החלקים החסרים למידע שיש לנו.

חישבו על הסצנה כמו חידה בלשית.
אתם צריכים לפענח את מה שמתרחש בה רק על פי הרמזים שהשאירו לכם.



הרמזים יכולים להיות:


הוראות בימוי (מהן הפעולות שהדמות עושה? כיצד היא עושה אותן?)
לוקיישן (ים? משרד? מרתף?)
האם זהו בוקר או ערב (עייפים או רעננים?)
האם אתם בחוץ או בפנים (קר או חם? אתם בשטח שלכם או בשטח לא מוכר?)
מספר הדמויות בסצנה
מהי מערכת היחסים עם כל שאר הדמויות בסצנה (בעל ואישה, רב ותלמידו, בוסית ועובד וכו')



כל מה שלא רשום בסצנה, אתם צריכים להשלים בדמיונכם.

ההמצאות צריכות להיות הגיוניות ועקביות ומתבססות על הכתוב.



איך מנתחים סצנה?



חלקו את הסצנה לביטים- ביט הוא מספר משפטים בעלי אותו רעיון ואותה פעולה.



תנו שם לכל ביט ("תחילת המפגש", "התפרצות ראשונה", "הכל משתבש" וכו').



מיצאו פעולה לכל ביט- על הפעולות להיות מורכבות משתי מילים- מילה שמתארת פעולה ומילה שמתארת שם פועל

("תוקף באגרסיביות", "משקר בנינוחות", "מתנצל במבוכה" וכו').



זהו את שיא הסצנה- הרגע שבו הקונפליקט מגיע למיצוי המלא שלו.



על פי החלוקה לביטים והמצב ההתחלתי, תכננו את הפעולות שלכם לעבר השיא.



עצבו את סיום הסצנה- באיזה מצב הדמות? האם הוא שונה מהמצב ההתחלתי? האם השינוי מספיק גדול ומעניין?



האם השיא שייך לסיום ומוביל אליו? האם הדמות יוצאת בסיום הסצנה? באיזה אופן? לאן היא יוצאת? וכו'.



איך מנתחים דמות?


המושג "דמות" הוא מושג נרחב מאוד ונתון לפרשנויות רבות. 

לצורך התרגול אני מציע שנתייחס ל"דמות" כאדם בתוך מצב.

כדי "לפצח" את הדמות אנחנו מחפשים תשובות לשתי שאלות עיקריות:



מיהו האדם הזה, ומהו המצב בו הוא נמצא.



  • האם יש תיאורי אופי על הדמות?
  • מה הדמות שלכם אומרת על עצמה?
  • מה היא אומרת על אחרים?
  • מה הדמויות האחרות אומרות על הדמות שלכם?
  • האם מתוארים בגדי הדמות? הגיל שלה? מצב משפחתי? פרטים מזהים נוספים?
  • חפשו כל פרט מידע שאתם יכולים.



מיצאו את הרצון, המעצור והקונפליקט של הדמות.

מיצאו רצון ומעצור שמעניינים אתכם וגורמים לכם לפעול.



במקום לומר

"הדמות רוצה לעזוב את הבית, המעצור שלה הוא שאין לה כסף, הקונפליקט שלה הוא לעזוב או להישאר",


אפשר לומר:

"הדמות רוצה להתנער מהחיים שלה כפי שהם היום. ​

היא מרגישה שהיא לא מגשימה את עצמה אלא להפך- היא הולכת ונכבית במשך זמן רב. ​

המעצור שלה הוא שהיא מפחדת מהמשמעות החדשה שהחיים שלה יקבלו והסיכונים הכרוכים בכך. ​

אולי היא תהיה לבד, אולי היא תצטרך להילחם, אבל לפחות היא תוכל לעצב את החיים שלה בכוחות עצמה. ​

הקונפליקט של הדמות הוא לוותר או להתמודד. ​

כל בחירה- לכאן או לכאן- תחייב אותה למהלך רגשי ופיזי גדול מאוד."


בעיניי הדוגמא השנייה יותר מעניינת ומעניקה לי יותר אפשרויות משחק.



מיצאו את "הרגע שלפני"-

מה קרה לדמות שלכם רגע לפני שהסצנה מתחילה?

באיזה מצב רגשי ופיזי היא מגיעה? מהיכן היא מגיעה? מדוע? האם היא כאן כי היא רוצה או כי היא מוכרחה?

האם היא על סף יציאה או בדיוק הגיעה?

ה"רגע שלפני" מוביל אתכם ל"מצב ההתחלתי" של הדמות, כלומר- באיזה מצב רגשי ופיזי הדמות מתחילה את הסצנה.



רישמו שלוש תכונות אופי בולטות שגיליתם על הדמותלרשימה של תכונות אופי.


בידקו האם יש בכם את תכונות האופי האלו.

האם הן דומיננטיות או מוסתרות אצלכם? נסו להחצין או להחליש אותן .


דמיינו חברים או בני משפחה שיש להם אותן תכונות אופי. דמיינו אותם עושים את הסצנה הזאת. איך היא הייתה נראית?


אחרי שמצאנו לדמות תכונת אופי, נבדוק אותן לאורך הסצנה ונראה אם הן מתאימות.

אם כן - הרווחנו תכונות אופי חזקות שיכולות להשפיע על הרבה מהמהלכים שהדמות עושה בסצנה.

אם לא- כנראה שהתרחקנו מדי מהסצנה, וצריך למצוא משהו אחר.



לסיכום,



ישנן עוד דרכים רבות לניתוח סצנה ודמות, אבל אפשר לומר שזה הבסיס לניתוח בצורה יסודית וראויה.

כעת אתם מבינים יותר טוב את הדמות שלכם, הכרתם אותה לעומק,

.ואתם יכולים להתחיל לעבוד על השלבים האופרטיביים יותר של האודישן



<<<לתפריט איך להתכונן לאודישן

לשלב הבא>>>



מונולוג, מונולוגים, אודישן, אודישנים, בית ספר למשחק, בית צבי, ניסן נתיב, יורם לוינשטיין, סמינר הקיבוצים, מורה למשחק, ציפורלה, הכנה לאודישן, קולנוע, תאטרון, במה, הצגה, אימפרו, ניצבים, חוג משחק, סטודיו למשחק, אומנויות הבמה, שחקן, שחקנית, שחקנים, דמות, בעל פה

© 2016כל הזכויות שמורות לרותם קינן